Onko meillä varaa?

 

Hallitus PUHUU säästötarpeesta, mutta toimii aivan toisin. Yksi tämän hallituksen ”pyhälehmä” on ns. tunnin juna, jonka uusi nimi on Länsirata. Hanke on moneen kertaan asiantuntijoiden toimesta todettu kannattamattomaksi, mutta hallitus vaan ei peräänny. Nyt tuli hankkeen EU-rahoitusta koskeva päätös: 0€ eli NOLLA euroa. EU:n arvio päätöksen pohjana on ”Financially not viable” (eli taloudfellisesti kannattamaton)! Jokohan asia menisi perille?
Koko hankkeen alustava kustannusarvio on noin 2,76 miljardia euroa. Tästä talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa on päätetty, että valtio pääomittaa Länsirataa 400 miljoonaa euroa, mikäli kunnat sitoutuvat rahoittamaan vastaavan summan. EU:lta piti laskelman mukaan tulla rahaa 176miljoonaa, joka nyt sitten puuttuu kokonaan. Valtion osuudeksi laskettu 400 miljoonaahan on tarkoitus saada kasaan myymällä valtion omaisuutta. Aikooko hallitus nyt myydä enemmän vai mitä tehdä, kun liikenneministeri Lulu Ranteen mielestä hanke etenee, kun se on hallitusohjelmassa vahvistettu. Olisi hyvä muistaa, että hallitusohjelma ei ole kiveen hakattu, vaan sitä voidaan muuttaa olosuhteiden muututtua.
Minusta on väärin, että merkittävä osa valtion omaisuutta myytäisiin kannattamattomaan hankkeeseen ja rajatun alueen hyväksi. Vaikka asun Turussa, en näe mitään järkeä hankkeessa. Etenkin, kun tämän hetken suunnitelmahan kattaa vasta osan koko radasta! Nyt toteutettaisiin Lohja–Espoo- ja Salo–Kupittaa-radat ja loppu jäisi tulevaisuuteen.

❓ Mitä jos lopetettaisiin heti tämä hanke ja laitettaisiin nykyinen rantarata kuntoon. Useiden selvitysten mukaan se tulisi huomattavasti halvemmaksi kaikille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan ajatuksella: "Niinkuin toivot muiden kohtelevan sinua, niin kohtele sinä muita."