EI, ei, ei vielä!


 Ei, en todellakaan halua vielä joulua! 

    Eilen kerrottiin uutisissa ja tänään Ystävä kertoi asiasta kauppareissunsa jälkeen: ensimmäiset kaupat ovat jo ottaneet myyntiin joulukalenterit ja joulusuklaat. 😣 Varmaan pian alkavat joululaulutkin soida kaupoissa.
Minua surettaa - tai oikeastaan kiukuttaa - tämä aivan mahdottomaksi mennyt joulun kaupallistaminen. Kun joulua myydään SYYSkuusta JOULUkuuhun, ollaan joulun aikaan aikalailla joulun kyllästämiä. Minä tulen käyttämään kaupoissa kuulokkeita, joissa soi ihan muuta kuin joululauluja aina joulukuun alkuun asti. Teen jonkun joululahjan hiljaisuudessa ajatellen lahjan saajaa ja kaikkea, mitä meille on vuosien myötä tapahtunut.  En lähetä joulukorttejakaan, kun posti vie niitä perille - jos vie. Liian usein eivät ole koskaan saapuneet perille - tai tulleet esim. helmikuussa. 

Tiedän, että on olemassa "jouluihmisiä", jotka viettävät joulua suunnilleen koko vuoden. Se on heidän asiansa ja heille ok. Minä vaan en ymmärrä tätä joulukaupan jatkuvaa aientamista ja sen myötä monen kohdalla tapahtuvaa jouluun kyllästymistä. Minulle joulu on lämminhenkistä iloa ja läsnäoloa, musiikkia ja jouluista ruokaa. Se riittää minun jouluun, kun joulun aika on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan ajatuksella: "Niinkuin toivot muiden kohtelevan sinua, niin kohtele sinä muita."