Valheellinen (netti)maailma

 

Telkkarissa on sarja ”Valheellinen nettimaailma”. Olen muutaman jakson katsonut. Se saa mielen hyvin surulliseksi. Samaan aikaan kuitenkin muistan aina, että ei vain nettimaailma, vaan aivan liian suurelta osin muukin maailma on niin kovin valheellinen.

Netin osalta on usein tullut todettua, että siellä on niin helppo sanoa ties mitä, esiintyä ties millaisena ja unohtaa todellisuus. Erilaiset huijaukset alkavat olla jokapäiväinen asia. Samaan aikaan aivan turhan usein törmää kuviin, joilla ylistetään oman elämän ihanuutta. Ei siinä mitään, jos se on totta, mutta… Samat henkilöt voivat kertoa toisaalla (netissä tai netin ulkopuolella) elämänsä suurista vaikeuksista. Netissä vaan on -kuulemma- ”hienoa kertoa kaikkea hienoa”. Totuudesta ei niin väliä.

Mutta, sama valheellisuus on kovin yleistä netin ulkopuolellakin. Minä olen varmaan tyhmä, mutta en ymmärrä noita hienon elämän rooleja, joilla esitetään ties mitä. Ei elämä kenellekään ole pelkkää iloa ja onnea, joten miksi sellaista mielikuvaa halutaan luoda. Valistaisiko joku minua? Minne on kadonnut ihmisten välinen aitous, luottamus ja rehellisyys?

Miksi sitten näistä nyt sanon yhtään mitään? Siksi, että olen parin viime viikon aikana törmännyt kumpaankin ihan omassa elossani. Ei, en ala netissä asioita vatvoa; niin alas en todellakaan vajoa. Mutta, ihmettelen kyllä, miten alas ihminen voi vajota ollakseen jotain muiden silmissä. Vaikka sitten valheen keinoin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan ajatuksella: "Niinkuin toivot muiden kohtelevan sinua, niin kohtele sinä muita."